Terapi Seni Visual : Pengenalan

Terapi Seni Visual adalah profesion perkhidmatan kemanusian yang mempergunakan media seni, imej, proses kreativiti seni dan tindak balas klien/pesakit untuk menghasilkan produk sebagai mencerminkan perkembangan individu, kebolehan, personaliti, minat, kerisauan dan pertelingkahan.

Terapi seni visual adalah bantuan rawatan tanpa ubatan dan pembedahan dalam menyelesaikan permasalahan berkaitan cabang Ilmu Seni Visual. Ia juga adalah instrumen yang membantu pelajar mengatasi kekeliruan emosi dan tekanan dalam menghadapi kehidupan seharian. Selain itu, terapi seni visual adalah satu bentuk terapi emosi dan tingkah laku. Ia merupakan luahan seni pesakit sama ada melalui lakaranlukisan atau binaan (sculptures) 
membantu minda mereka memberi tumpuan pada hasil seni.

Walaupun kita masih baru di dalam terapi seni sebagai instrumen pemantapan emosi dan sahsiah, tetapi, negara negara barat seperti Kanada, Amerika Syarikat, Great Britain dan lain lain lagi telah mengiktiraf dan kini menjadi suatu bidang yang dipelajari di sekolah, kolej dan universiti universiti. Permintaannya tinggi dan diiktiraf menjadi karier kategori profesional. 

0 comments:

Post a Comment