Laporan Aktiviti Terapi Seni
Visual. Kursus Terapi Dalam Pendidikan Khas K16
Pada
hari Khamis, 16 Januari 2014 kumpulan kedua yang dianggotai oleh Carolina
Jiksing, Florensiah Bruno, Mathilda Chung, dan Nurul Husna Binti Ibrahim telah mengadakan
satu jenis terapi iaitu Terapi Seni Visual. Aktiviti bagi terapi tersebut telah
berjaya dilaksanakan di dalam Gimnasium IPG Kampus Ipoh dan dijalankan selama
hampir 2 jam, iaitu 2.30 petang sehingga 4.30 petang. Aktiviti Terapi Seni
Visual tersebut telah melibatkan seramai 15 orang ahli kelas K16 dan
dibahagikan kepada tiga kumpulan. Malah, sepanjang kami melaksanakan aktiviti
bagi Terapi Seni Visual tersebut, kami telah dibimbing oleh pensyarah bagi
subjek Terapi dalam Pendidikan Khas (PKB 3109) iaitu Puan Satariah Binti Kamis.
Objektif
aktiviti tersebut dijalankan adalah untuk mengenalpasti dan membuat penilitian
hasil seni visual yang sesuai untuk kanak-kanak berkeperluan khas. Kedua, dapat menghasilkan bahan seni visual yang
sesuai melalui aktiviti tersebut. Ketiga, merancang dan mengaplikasikan
pengajaran yang melibatkan terapi seni visual. Keempat, mengenalpasti peluang
dan risiko dalam melaksanakan aktiviti-aktiviti terapi bagi murid-murid
berkeperluan khas. Seterusnya, dapat menyusun strategi untuk mengaplikasikan
terapi-terapi dengan cara yang berkesan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Selepas menerima tajuk
daripada pensyarah pembimbing, kami telah duduk berbincang dan berkolaborasi di
dalam kumpulan kami. Hasil daripada berbincangan tersebut, lantas kami berempat
telah bersepakat untuk melaksanakan aktiviti kolaj dalam bidang menggambar. Malah,
kami juga telah membahagikan tugas kepada setiap ahli kumpulan secara adil dan
saksama. Dari segi penyediaan alat dan bahan untuk aktiviti kolaj sehingga
kepada proses mendokumentasikan aktiviti yang telah dilaksanakan ini. Selain
itu, bagi memudahkan aktiviti tesebut dijalankan secara berperingkat, kami
telah menyediakan satu Rancangan Pengajaran Harian (RPH). RPH tersebut menjadi
satu panduan kepada kami berempat dalam menjalankan aktiviti Terapi Seni Visual
dengan lebih sistematik tanpa meninggalkan langkah-langkah yang penting.
Sebelum melaksanakan aktiviti Terapi Seni
Visual tersebut, kami telah menerangkan secara umum ‘Apa itu terapi Seni
Visual?’ kepada ahli kelas K16. Hal ini adalah untuk mengelak daripada berlakunya
situasi yang mana setiap ahli kelas kami tertanya-tanya apa yang ingin kami sampaikan
dalam aktiviti yang bakal dijalankan. Lantas, Mathilda telah memainkan peranan
sebagai individu yang bertanggungjawab untuk menerangkan serba sedikit mengenai
Terapi Seni Visual dihadapan kelas dengan slide
presentation yang telah disediakannya.
Sudah terang lagikan
bersuluh, melalui aktiviti kolaj tersebut murid-murid berkeperluan khas dapat memperbaiki
dan mengerakkan motor halus mereka dengan baik. Sebagai contoh, dalam set
induksi, kami telah menjalankan aktiviti merenyuk, melipat dan mengoyak kertas
surat khabar lama. Aktiviti ini dijalankan secara individu dan setiap individu
diberikan tiga helai kertas surat khabar lama. Lantas, aktiviti ini telah
diketuai oleh Husna sebagai individu yang mengawal dan membimbing aktiviti tersebut.
Pendek kata, hasil daripada set induksi tersebut, kami dapati pergerakkan motor
halus adalah sangat mempengaruhi dalam melaksanakan aktiviti merenyuk, melipat
dan mengoyak surat khabar lama. Malah, untuk menjelaskan lagi pemahaman murid
mengenai aktiviti kolaj, kami telah menyediakan dua jenis lukisan yang telah
dikolajkan. Oleh itu, murid-murid diberi peluang untuk melihat dan meniliti
hasil karya yang telah guru siapkan. Hasil karya tersebut adalah sangat penting
untuk dijadikan sebagai panduan kepada murid-murid sepanjang mereka melaksanakan
aktiviti kolaj.
Langkah seterusnya,
murid-murid mula dibahagikan kepada tiga kumpulan yang mana setiap kumpulan
adalah seramai lima orang. Malah, untuk aktiviti-aktiviti terapi seni visual
yang seterusnya dilakukan secara berkumpulan. Hal ini disebabkan, murid-murid
akan lebih bersosialisasi dan dapat membina sikap berkerjasama dalam kumpulan
mereka. Dari aspek pembahagian kumpulan, kami telah memberikan sehelai kertas
berwarna bersaiz kecil kepada setiap murid. Terdapat tiga jenis warna iaitu
merah jambu, kuning dan hijau. Seterusnya, murid-murid diminta untuk berada
dalam kumpulan masing-masing dengan merujuk kepada jenis warna pada kertas warna
yang mereka peroleh.
Seterusnya,
Carolina sebagai ketua dalam aktiviti kolaj telah membekalkan setiap murid
sehelai kertas bersaiz A4. Lantas, murid-murid diminta melukis sebuah rumah
pada kertas bersaiz A4 tersebut dan masih berada di dalam kumpulan masing.
Dalam aktiviti ini, murid-murid boleh berbincang bersama ahli kumpulan
masing-masing supaya setiap daripada mereka dapat melukis sebuah rumah yang
cantik. Dalam aktiviti melukis ini, kami dapati setiap murid memerlukan
koordinasi mata dan tangan yang baik untuk membina garisan-garisan dalam
membentuk sebuah rumah pada kertas. Malah, gerakan-gerakan jari yang baik juga
sangat diperlukan untuk memegang pensel dengan betul supaya lukisan yang
terhasil tidak comot.
Langkah seterusnya, guru
memilih satu lukisan rumah yang paling cantik dan sesuai untuk murid kolajkan
dalam setiap kumpulan. Hal ini bermaksud, hanya satu sahaja lukisan yang perlu
dikolajkan dalam setiap kumpulan. Serta, lima orang dalam setiap kumpulan tersebut
perlu bersama-sama menyiapkan satu karya yang perlu dikolajkan. Lantas, kami
telah membekalkan murid-murid dengan kertas-kertas warna yang pelbagai warna
dan helaian-helaian majalah yang terpakai. Murid-murid diminta mengoyakkan
kertas-kertas yang dibekalkan tersebut kepada cebisan-cebisan kecil. Dalam
peringkat ini, bimbingan daripada guru adalah sangat penting supaya murid-murid
tahu saiz cebisan-cebisan yang perlu mereka hasilkan semasa mengoyak helaian
kertas berwarna dan majalah terpakai tersebut.
Seterusnya, murid-murid boleh
menampal cebisan-cebisan kertas warna tersebut pada lukisan rumah dengan warna-warna
yang menarik dan kreatif. Kami juga telah memberikan tempoh masa yang sesuai
untuk murid-murid menyiapkan aktiviti kolaj tersebut. Hasil karya kolaj yang
menarik telah diberikan ganjaran iaitu sticker
dan makanan. Murid-murid kelihatan gembira dengan aktiviti kolaj yang telah
dilaksanakan. Malah, pada peringkat apresiasi seni, murid dapat membuat apresiasi terhadap karya dan murid juga
telah mempamerkan hasil karya yang telah dihasilkan.
Pada akhir aktiviti terapi
Seni Visual ini, kami telah menyediakan sehelai hamparan kain putih. Murid-murid
bebas melakar dan melukis apa sahaja di atas kain putih tersebut. Hal ini
adalah sebagai salah satu cara yang mana murid-murid dapat menzahirkan dan meluahkan
perasaan mereka melalui lukisan. Pakar psikologi juga telah mengkaji bahawa melalui
lukisan yang dihasilkan, kita dapat melihat secara tersirat dan tersurat
mengenai seseorang individu tersebut. Hal ini bermakna, lukisan yang dihasilkan
membawa sesuatu mesej yang ingin pengkarya sampaikan. Lantas, hal ini adalah
amat penting terutamanya dalam menghayati dan mendalami diri murid-murid
berkeperluan khas.
Sebelum menamatkan aktiviti
terapi seni visual ini, kami telah bergambar bersama-sama sebagai tanda
kenangan dan bukti bahawa kami telah melaksanakan aktiviti terapi seni visual
ini dengan jayanya. Semua ahli kelas K16 kelihatan gembira dan berpuas hati
dengan penyampaian kami dalam aktiviti terapi seni visual ini. Aktiviti terapi
seni visual yang telah dijalankan ini, telah berjaya menimbulkan kesedaran di
hati setiap individu bahawa terapi seni visual merupakan salah satu jenis
terapi yang sangat penting dijalakan terutamanya kepada murid-murid
berkeperluan khas. Tuntasnya, aktiviti terapi seni visual yang telaj dijalankan
ini dianggap berkesan kerana kami dapat menimba ilmu dan meluaskan pengetahuan.
Dilaporkan oleh, 18
JANUARI 2014
____Husna_____
(NURUL HUSNA BINTI IBRAHIM)
Wakil Ahli Kumpulan Aktiviti Terapi Seni
Visual K16.
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh.
0 comments:
Post a Comment