Terapi Fisio: Pengenalan

DEFINISI FISIOTERAPI

Terapi fizikal merupakan satu penjagaan kesihatan yang memberi rawatan kepada individu untuk menjaga dan memulihkan fungsi fizikal dan pergerakan tubuh manusia. Termasuklah rawatan atas sebab-sebab faktor penuaan, kecederaan, penyakit atau persekitaran. Individu yang terlibat dalam bidang ini dipanggil ahli fisioterapi / jurupulih anggota. Terapi fizikal merupakan salah satu terapi yang penting untuk murid-murid pendidikan khas. Fisioterapi dalam pendidikan khas ialah membantu kanak-kanak mengembangkan kemampuan motor kasar meliputi otot-otot besar dan motor halus untuk pelbagai fungsi seperti berjalan, melompat, berlari, menendang, mengangkat, melempar bola dan sebagainya. Terapi fizikal ini boleh juga didefinasikan sebagai satu rawatan atas ketidakupayaan kepada sesorang individu dengan egen-egen fizikal dan kaedah seperti mengurut, manipulasi alatan, latihan teraputik, ransangan penyejukan dan pemanasan, terapi hidro, dan ransangan menggunakan elektrik dan cahaya.


SEJARAH TERAPI

Terapi fizikal telah dipelopori oleh Hippocrates dan Hector pada tahun 460 s.m. Pada tahun 1894 empat orang jururawat bekerja sebagai sukarelawan di Pusat Pertubuhan Terapi.Sejak dari itu pusat terapi ditubuhkan secara formal di Universiti Otago di New Zealand dan Amerika Syarikat pada tahun 1913, Portland (1914). Ianya merupakan satu kaedah urutan dan hippo terapi . Penyelidikan terapi fizikal pertama telah dicetak di Amerika Syarikat pada Mac 1921 dalam The PT Review. Marry McMillan menubuhkan terapi fizikal-Physical Therapy Association ( kini dikenali,American Physical Therapy Association (APTA). Georgia Warm Springs Foundation perkenalkan terapi fizikal untuk pesakit polio. APTA juga yang memainkan peranan penting untuk memajukan terapi fizikal secara manual pada tahun 1974. 

Zaman 1980an berlaku perubahan dalam sejarah terapi fizikal Freddy Kaltenborn telah memperkenalkan komputer ransangan elektrik dan ultrasound. Profesion ahli terapi semakin diktiraf bila semakin ramai belia-belia mula menceburi bidang tersebut. Pada tahun 1991 ahli terapi Freddy Kaltenborne dari Norway telah membantu mewujudkan Akademi Terapi Fizikal di Paris. Organisasi ini bertujuan sebagai pusat terapi secara manual dan manipulasi alatan.

Menurut Auxter, Pyfer dan Hueting, (1998) masalah kecacatan fizikal tidak boleh dipulihkan dengan rawatan perubatan sahaja. Pakar perubatan telah telah memperkenalkan program terapi fisio yang dapat mengurangkan masalah yang dihadapi oleh kebanyakan individu dengan lebih berkesan.

0 comments:

Post a Comment